Loading ....

Biuletyn Informacji Publicznej (BIP)
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej
w postaci elektronicznej.

Witold Jan Doroszewski urodził się 1 maja 1899 w Moskwie
zmarł 26 stycznia 1976 w Warszawie
Był językoznawcą polskim, profesorem Uniwersytetu
Warszawskiego, członkiem PAN, redaktorem
Słownika języka polskiego

ul. Rozłogi 10
01-310 Warszawa
tel.: (022) 666-53-46
fax: (022) 666-53-41
e-mail: sp363.sekretariat@edu.um.warszawa.pl

Strona główna => Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

ROZDZIAŁ VII

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY GIMNAZJUM

§ 76

1.      W gimnazjum zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.

2.      Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

§ 77

1.      Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów zgodnie z przepisami bhp, przydziałem obowiązków i niniejszym Statutem.

2.      Do zadań nauczycieli należy w szczególności:

1)        realizowanie obowiązującego w gimnazjum programu nauczania oraz programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,

2)        wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności, talentów i zainteresowań,

3)        traktowanie wszystkich uczniów z szacunkiem i życzliwością,

4)        formułowanie wymagań wobec uczniów oraz systematyczne i obiektywne ocenianie ich pracy, zgodnie z zasadami szkolnego systemu oceniania,

5)        monitorowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów,

6)        eliminowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, między innymi poprzez opracowanie indywidualnych programów pomocy uczniom i na bieżąco monitorowanie ich skuteczności,

7)        współpraca z rodzicami.

3.      W związku z koniecznością zapewnienia warunków bezpiecznego pobytu uczniów w szkole nauczyciele mają obowiązek:

1)        zapewnienia uczniom opieki podczas zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i przerw,

2)        rygorystycznego przestrzegania przepisów bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią w czasie wyjść z uczniami,

3)        kontrolowania frekwencji uczniów na każdych zajęciach szkolnych,

4)        usprawiedliwiania nieobecności uczniom zgodnie z przyjętymi zasadami,

5)        systematycznego oglądu pomieszczeń szkolnych, boisk, pomocy dydaktycznych i sprzętu wykorzystywanych podczas zajęć edukacyjnych,

6)        zamykania pracowni przedmiotowych na okres przerwy i po zakończonych zajęciach lekcyjnych,

7)        bezzwłocznego zgłaszania dyrektorowi szkoły wszelkiego zauważonego zagrożenia, a w szczególnych, uzasadnionych wypadkach, nawet zaniechania prowadzenia zajęć,

8)        zawiadamiania rodziców o złym samopoczuciu lub wypadku, jakiemu uległ uczeń w szkole,

9)        zapewnienia choremu uczniowi należytej opieki,

10)    ustawicznego podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie: doskonalenia umiejętności wychowawczych, komunikacji interpersonalnej, rozwiązywania konfliktów, mediacji w sprawach spornych,

            a ponadto

11)    stosowania w codziennej praktyce zapisów Regulaminu bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki w Gimnazjum Nr 81, Procedur postępowania nauczycieli i współpracy z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją, Szkolnego systemu kontroli frekwencji i obowiązku szkolnego oraz Regulaminu organizacji wycieczek szkolnych w Gimnazjum nr 81 im. prof. Witolda Doroszewskiego.

§ 78

Ponad zapisy paragrafu 77 nauczyciel zobowiązany jest do:

1)        rozwijania swoich kompetencji nauczycielskich i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

2)        mierzenia jakości własnych działań dydaktycznych i wychowawczych,

3)        pisemnego opracowania planów wynikowych do wybranego programu nauczania,

4)        pisemnego opracowywania na bieżąco planów dydaktycznych przez nauczycieli stażystów i kontraktowych, oraz – przez wszystkich nauczycieli – na lekcje hospitowane, otwarte i koleżeńskie,

5)        pisemnego przygotowania innych planów realizacyjnych w odniesieniu do przyjętego w gimnazjum zestawu programów,

6)        systematycznego prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i wewnątrzszkolnymi ustaleniami,

7)        czynnego udziału w pracach rady pedagogicznej i jej komisjach oraz realizowanie postanowień i uchwał rady pedagogicznej.

§ 79

1.      Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności:

1)        ustalanie programu nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb,

2)        korelowanie treści programowych przedmiotów i ścieżek edukacyjnych w praktyce realizacyjnej, porozumiewanie się co do wymagań programowych i organizacji kontroli i mierzenia osiągnięć uczniów,

3)        uzgodnienie tygodniowego, łącznego obciążenia ucznia pracą domową,

4)        współpraca w realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych,

5)        porozumiewanie się z zespołem rodziców w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i organizacji czasu wolnego uczniów oraz wspólne podejmowanie konkretnych zamierzeń dla optymalnego rozwoju uczniów.

2.      Zespół ma także prawo do:

1)        wnioskowania i opiniowania rozwiązań w zakresie planu nauczania oddziału w 3-letnim cyklu kształcenia,

2)        kierowania uczniów do poradni psychologiczno-pedagogicznej, ustalania indywidualnych programów,

3)        wnioskowania, wiążącego wychowawcę klasy, w sprawie ustalania oceny zachowania uczniów,

4)        wnioskowania do dyrektora gimnazjum i rady pedagogicznej w sprawach pedagogicznych i opiekuńczych.

3.      Ustala się, iż w ciągu roku szkolnego winny się odbyć co najmniej trzy spotkania zespołu. Ramowa tematyka tych spotkań to:

1)        dobór (modyfikacja) programów nauczania dla oddziału, ewaluacja zestawu dobranych uprzednio programów, korelacja treści nauczania w obrębie przedmiotów, ścieżek, wymagania programowe, harmonogram kontroli i pomiaru osiągnięć uczniów w formach ogólnooddziałowych, obciążenie uczniów pracą domową, organizacja pozalekcyjnych działań zespołowych (kalendarium oddziału),

2)        śródroczna ewaluacja osiągnięć uczniów, ewentualne modyfikacje programowe, decyzje opiekuńcze i wychowawcze, prognozowanie wyników na koniec roku, uzgodnienia z rodzicami uczniów,

3)        ewaluacja rocznych osiągnięć uczniów w dziedzinie nauczania i wychowania, ustalenie priorytetów działania zespołu na kolejny rok szkolny, przyjęcie wniosków usprawniających pracę szkoły pod adresem organów kierowania gimnazjum.

4.      Pracą zespołu kieruje wychowawca klasy.

§ 80

1.      Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Rodzaje zespołów i ich skład osobowy określa rada pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym przed rozpoczęciem roku szkolnego.

2.      Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora gimnazjum na wniosek zespołu.

3.      Zadania zespołów obejmują:

1)        ustalenie szkolnego zestawu programów nauczania oraz dostosowywanie treści programowych do zmieniającej się rzeczywistości społecznej, gospodarczej i technicznej kraju,

2)        organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści ścieżek edukacyjnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,

3)        wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów z poszcze-gólnych zajęć oraz sposobów badania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

4)        współdziałanie w organizowaniu mierzenia jakości pracy gimnazjum,

5)        organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

6)        współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia.

7)        wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.

§ 81

1.      Wychowawca oddziału pełni zasadniczą rolę w systemie wychowawczym gimnazjum. Jest animatorem życia zbiorowego uczniów, powiernikiem i mediatorem w rozstrzyganiu kwestii spornych.

2.      Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

1)        tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,

2)        inspirowanie działań zespołowych uczniów,

3)        podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

3.      Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 2:

1)        otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków,

2)        planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:

     różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,

     ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych, spójnych z programem wychowawczym gimnazjum i programem profilaktyki,

3)        współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania dydaktyczne i wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),

4)        utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:

     poznania ich i ustalania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,

     współdziałania z rodzicami w działaniach wychowawczych i profilaktycznych,

     udzielania informacji o postępach ucznia w nauce i o zachowaniu,

     włączenia rodziców w sprawy życia klasy i szkoły oraz do zbiorowych i indywidualnych poczynań na rzecz gimnazjum,

5)        współpracuje z pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Inicjuje odpowiednie formy pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie zasad udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej,

6)        przeprowadza mierzenie jakości własnej pracy opiekuńczo-wychowawczej.

4.      Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy:

1)        jest przewodniczącym i koordynatorem prac zespołu nauczycieli prowadzących zajęcia w jego wychowawczej klasie,

2)        prowadzi dokumentację przebiegu nauczania swojego oddziału, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz dokumentuje pracę zespołu nauczycielskiego, a w szczególności gromadzi:

     klasowy zestaw programów nauczania,

     klasowy zestaw podręczników i materiałów pomocniczych,

     roczne plany wynikowe wszystkich zajęć edukacyjnych,

     wymagania edukacyjne nauczycieli, wynikające z realizowanych w oddziale programów nauczania,

     dokumentację realizacji treści ścieżek edukacyjnych,

     wyniki wewnętrznego i zewnętrznego badania osiągnięć uczniów i oddziału,

3)        systematycznie prowadzi dokumentację swojej działalności wychowawczej i opiekuńczej,

4)        kontroluje realizację obowiązku szkolnego przez wychowanków, w szczególności w zakresie regularnego uczęszczania przez dziecko na zajęcia lekcyjne,

5)        dokonuje oceny wyników nauczania i pracy wychowawczej klasy oraz przedkłada sprawozdania z postępów dydaktyczno – wychowawczych na posiedzeniach rady pedagogicznej.

5.      Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.

§ 82

1.      Do zadań pedagoga szkolnego należy:

1)        rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,

2)        określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,

3)        koordynowanie zadań realizowanych przez gimnazjum na rzecz uczniów, rodziców, nauczycieli w zakresie diagnozowania i wspierania uczniów zdolnych

4)        współpraca z instytucjami wspomagającymi szkolny system wspierania ucznia zdolnego oraz świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom,

5)        organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,

6)        podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego gimnazjum i programu profilaktyki w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli, a w szczególności:

     przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży;

     organizowanie różnych form terapii dla uczniów z objawami niedostosowania społecznego;

7)        wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego gimnazjum i programu profilaktyki,

8)        dokonywanie okresowych analiz sytuacji wychowawczej w gimnazjum i przedstawianie ich radzie pedagogicznej,

9)        planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez gimnazjum na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów zawodu i kierunku dalszego kształcenia,

10)    współpraca z instytucjami wspierającymi szkolny system doradztwa zawodowego oraz świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom,

11)    organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,

12)    wnioskowanie o kierowanie uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do placówek opieki społecznej i właściwych kompetencyjne organizacji pozarządowych,

13)    systematyczne prowadzenie dokumentacji swojej działalności,

14)    w uzasadnionych przypadkach ma prawo w porozumieniu z dyrektorem gimnazjum występować z wnioskami do sądu rodzinnego i opiekuńczego oraz reprezentowania gimnazjum przed tym sądem oraz współpracy z kuratorem sądowym.

2.      Pedagog w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:

1)        wspiera nauczycieli i wychowawców w tworzeniu optymalnych warunków rozwoju uczniów:

     w podejmowaniu działań ograniczających przyczyny trudności wychowaw-czych i dydaktycznych,

     w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej w klasie,

     w organizowaniu różnych form pracy z rodzinami uczniów,

     w rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności wychowawczych,

2)        wspomaga uczniów w rozwiązywaniu ich problemów:

     udziela uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych na tle niepowodzeń szkolnych;

     prowadzi rozmowy terapeutyczne z uczniami zaburzonymi w sferze emocjonalno-społecznej, których celem jest zdobywanie określonych umiejętności niezbędnych w podejmowaniu satysfakcjonujących kontaktów między ludźmi w tym: komunikowania się, podejmowania decyzji, asertywności, negocjacji, otwartości na siebie i innych, funkcjonowania w relacjach z innymi;

     prowadzi doradztwo pedagogiczne dla uczniów szukających pomocy w zakresie preorientacji zawodowej, problemów uzależnień, agresji i przemocy, itp.

     organizuje pomoc materialną dla dzieci potrzebujących jej,

     współpracuje przy organizacji różnych form wypoczynku dla dzieci z rodzin zagrożonych patologią społeczną,

3)        współpracuje z rodzicami uczniów:

     prowadząc rozmowy – doradztwo pedagogiczne w sytuacjach problemowych,

     pomagając w doskonaleniu wiedzy pedagogicznej – szkolenia rodziców, wskazanie odpowiedniej lektury,

     współpracując z radą gimnazjum,

4)        pełni funkcję koordynatora ds. bezpieczeństwa:

     kreując pozytywną atmosferę sprzyjającą rozwiązywaniu trudnych i konflikto-wych sytuacji,

     współpracując z placówkami pomocowymi, organami ścigania, organami sprawiedliwości,

     koordynując przebieg interwencji,

     monitorując efekty podjętych działań względem uczniów zagrożonych demoralizacją,

     kontrolując we współpracy z dyrektorem i wychowawcami realizację obowiązku szkolnego,

5)        współpracuje z placówkami i instytucjami pozaszkolnymi wspierającymi działania psychologiczno-pedagogiczne i opiekuńczo-wychowawcze gimnazjum w celu zwiększenia zakresu opieki i pomocy uczniom i ich rodzinom.

§ 83

1.      Do zadań psychologa szkolnego należy:

1)        prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia,

2)        diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów rodziców i nauczycieli,

3)        organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów rodziców i nauczycieli,

4)        zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,

5)        minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,

6)        wspieranie wychowawców klas oraz zespołów klasowych, wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach wynikających z szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki.

§ 84

Nauczyciel bibliotekarz realizując swoje zadania w szczególności:

1)        gromadzi zgodnie z potrzebami czytelników zbiory biblioteki dokonując ich ewidencji oraz opracowania bibliotecznego,

2)        gromadzi czasopisma popularnonaukowe, pedagogiczne, środki audio-wizualne, programy multimedialne,

3)        udostępnia zbiory biblioteki w formie wypożyczeń indywidualnych oraz wypożyczeń do pracowni przedmiotowych,

4)        rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze uczniów związane z nauką i indywidualnymi zainteresowaniami,

5)        udziela informacji bibliotecznych, bibliograficznych i tekstowych, informuje o nowych nabytkach lub książkach szczególnie wartościowych,

6)        udziela w miarę możliwości pomocy nauczycielom w ich pracy dydaktycznej,

7)        przeprowadza analizy stanu czytelnictwa,

8)        opracowuje roczne plany pracy biblioteki uwzględniając wnioski nauczycieli, wychowawców i zespołów samokształceniowych,

9)        systematycznie zabezpiecza zbiory przed szybkim zużyciem,

10)    dokonuje selekcji zbiorów zbędnych lub zniszczonych prowadząc odpowiednią dokumentację,

11)    współuczestniczy w realizacji zajęć dydaktycznych gimnazjum.

§ 85

1.      Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania gimnazjum jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor gimnazjum.

2.      Pracownicy administracji i obsługi są zobowiązani do prezentowania uczniom gimnazjum przykładnej kultury osobistej i taktu. W szczególności niedopuszczalne jest obrażanie godności osobistej ucznia.

 

Pokaż informacje o artykule

http://www.sp363.pl