Loading ....

Biuletyn Informacji Publicznej (BIP)
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej
w postaci elektronicznej.

Witold Jan Doroszewski urodził się 1 maja 1899 w Moskwie
zmarł 26 stycznia 1976 w Warszawie
Był językoznawcą polskim, profesorem Uniwersytetu
Warszawskiego, członkiem PAN, redaktorem
Słownika języka polskiego

ul. Rozłogi 10
01-310 Warszawa
tel.: (022) 666-53-46
fax: (022) 666-53-41
e-mail: sp363.sekretariat@edu.um.warszawa.pl

Strona główna => Postanowienia szczególne i końcowe

ROZDZIAŁ  III

OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW

ustalony na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562, ze zm.)

Zasady ogólne

§ 12

1.      Wewnątrzszkolnemu ocenianiu podlegają:

1)        osiągnięcia edukacyjne ucznia,

2)        zachowanie ucznia w szkole i te zachowania pozaszkolne, które mają wpływ na funkcjonowanie ucznia w szkole i oddziałują na środowisko szkolne.

§ 13

1.      Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez niego wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej i realizowanych programów nauczania oraz na formułowaniu oceny.

2.      Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych ma na celu:

1)        bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia oraz informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,

2)        pobudzanie rozwoju umysłowego ucznia, jego uzdolnień, zainteresowań,

3)        motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce,

4)        pomoc uczniowi w organizowaniu i samodzielnym planowaniu procesu uczenia się i rozwoju,

5)        wdrażanie ucznia do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,

6)        dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,

7)        umożliwienie nauczycielom doskonalenia i korygowania organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej,

8)        osiąganie wyników zgodnych ze standardami osiągnięć i wymagań.

3.      Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych obejmuje:

1)        formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i ich rodziców,

2)        bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według zasad, skali i w formach przyjętych w niniejszym regulaminie,

3)        przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,

4)        ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,

5)        realizację ustalonych niniejszym regulaminem procedur poprawiania ocen.

§ 14

1.      Wewnątrzszkolne ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia ogólnie przyjętych norm etycznych i zasad współżycia społecznego.

2.      Wewnątrzszkolne ocenianie zachowania ucznia ma na celu:

1)        wspieranie rozwoju psychicznego ucznia, kształtowanie jego dojrzałości, samodzielności i odpowiedzialności za siebie i innych oraz umiejętności współdziałania w grupie,

2)        ukierunkowywanie samodzielnej pracy ucznia nad sobą – w tym kształtowania własnego charakteru,

3)        kształtowanie przekonania ucznia o własnych możliwościach i postępach, budowanie obrazu samego siebie i poczucia własnej wartości,

4)        przygotowanie do nieustającego w życiu procesu oceniania,

5)        dostarczanie rodzicom informacji na temat zachowania się dziecka oraz pomoc rodzicom w ich pracy wychowawczej,

6)        wspieranie realizacji celów i zadań wynikających ze szkolnych programów: wychowawczego i profilaktyki.

3.      Wewnątrzszkolne ocenianie zachowania ucznia obejmuje:

1)        informowanie uczniów i ich rodziców o zasadach oceniania zachowania i podstawowych wymaganiach wychowawczych przez wychowawcę oddziału na początku każdego roku szkolnego,

2)        bieżące obserwowanie młodzieży, gromadzenie informacji o zachowaniu uczniów i systematyczne przekazywanie ich rodzicom,

3)        formułowanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych zachowania według zasad, skali i w formach przyjętych w niniejszym regulaminie,

4)        realizację ustalonej w regulaminie procedury odwoływania się od oceny zachowania.

§ 15

1.      Proces oceniania jest jawny w każdej jego fazie zarówno dla ucznia jak i jego rodziców. Mają oni prawo do bieżącej informacji o ocenach cząstkowych, wynikach i ocenach wszelkich prac pisemnych i sprawdzianów wiadomości oraz wglądu do dokumentacji związanej z obserwacją i ocenianiem ucznia. W szczególności:

1)        sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń otrzymuje do wglądu podczas lekcji danych zajęć edukacyjnych,

2)        rodzice mają do tego prawo podczas indywidualnych spotkań z nauczycielem oraz w czasie dni otwartych i zebrań,

3)        nauczyciel prowadzący dane zajęcia podejmuje decyzję na jakich warunkach udostępnia uczniom i ich rodzicom pisemne prace kontrolne do domu,

4)        nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę na wniosek ucznia lub jego rodziców.

2.      Informacje dotyczące przebiegu i wyników procesu oceniania są poufne dla osób postronnych. Za osoby postronne nie uważa się pracowników pedagogicznych szkoły oraz uczniów tego samego oddziału.

3.      Okres przechowywania dokumentacji związanej z ocenianiem określają odrębne przepisy. W przypadkach nimi nie uregulowanych (np. dotyczących pisemnych prac kontrolnych, kart obserwacji, zeszytów wychowawczych, itp.) okres ten nie może być krótszy niż do końca roku szkolnego. Nauczyciel podejmuje decyzję, które rodzaje dokumentacji, nie określone odrębnymi przepisami, podlegają przechowywaniu i na jakich zasadach.

Ocena osiągnięć edukacyjnych

§ 16

1.      Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów odbywa się w ramach poszczególnych zajęć w formie wystawianych systematycznie i na bieżąco ocen cząstkowych oraz formułowania ocen klasyfikacyjnych.

2.      Plan nauczania szkoły może obejmować dodatkowe zajęcia edukacyjne, ścieżki edukacyjne w postaci oddzielnych modułów. Ocenianie uczniów z tych zajęć odbywa się na ogólnych zasadach. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

3.      Oceny osiągnięć uczniów w ramach poszczególnych zajęć obowiązkowych i dodatkowych dokonuje nauczyciel prowadzący zajęcia; w szczególności zobowiązany jest on do ustalania ocen klasyfikacyjnych; oceny cząstkowe może wystawiać również nauczyciel okresowo zastępujący nieobecnego nauczyciela stale prowadzącego dane zajęcia.

§ 17

1.      Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego, do 20 września, są obowiązani do poinformowania uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów i zasadach ustalania śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych na podstawie ocen bieżących, a w szczególności:

1)        należy podać przewidywaną liczbę i formy pisemnych sprawdzianów,

2)        zasady przeliczania punktacji na oceny szkolne,

3)        warunki i sposoby poprawy ocen bieżących,

4)        sposoby wspomagania uczniów w uzupełnianiu braków,

5)        zakres wymagań niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć,

6)        warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,

7)        uwrażliwić, że oceny klasyfikacyjne nie są średnią arytmetyczną ocen bieżących, ale średnią ważoną (różna ranga ocen za różniące się formy aktywności).

2.      Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w ust. 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

3.      W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego, informatyki. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

4.      Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „ZWOLNIONY” albo „ZWOLNIONA”.

5.       Na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, dyrektor szkoły zwalnia ucznia z niepełnosprawnościami i dysfunkcjami z nauki drugiego języka obcego do końca danego etapu edukacyjnego.

6.      W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „ZWOLNIONY” albo „ZWOLNIONA”.

§ 18

1.      Przedmiotem oceny osiągnięć edukacyjnych w ramach poszczególnych zajęć są:

1)        zakres wiadomości i umiejętności nabytych w procesie nauczania i uczenia się,

2)        stopień zrozumienia materiału programowego,

3)        umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w sytuacjach typowych jak i nietypowych wymagających twórczego podejścia do problemu,

4)        stopień przygotowania i gotowości do samodzielnego poszerzania wiedzy,

5)        zaangażowanie w proces dydaktyczny, wysiłek włożony w osiągnięcie nabytego poziomu wiadomości i umiejętności,

6)        umiejętność prezentowania i przekazywania posiadanej wiedzy i umiejętności.

2.      Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

§ 19

1.      Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne oraz oceny bieżące wystawia się w stopniach według następującej skali:

 

1)   stopień celujący

cel

6

2)   stopień bardzo dobry

bdb

5

3)   stopień dobry

db

4

4)   stopień dostateczny

dst

3

5)   stopień dopuszczający

dop

2

6)   stopień niedostateczny

ndst

1

 

2.      Skalę ocen określoną w ust. 1 rozszerza się poprzez dodanie do oceny bardzo dobrej, dobrej i dostatecznej znaków „+” i „–”, a do oceny dopuszczającej znaku „+”, w przypadku wystawiania ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych.

3.      Oceny z zajęć edukacyjnych nie mogą mieć wpływu na ocenę zachowania ucznia.

§ 20

1.      Ustala się następujące ramowe kryteria ocen z zajęć edukacyjnych odpowiadające poszczególnym stopniom szkolnym:

1)        na ocenę celującą:

     zakres wiadomości i umiejętności ucznia jest znacznie szerszy niż wymagania programowe; treści powiązane ze sobą w systematyczny układ,

     zgodne z wymaganiami nauki rozumienie uogólnień i związków między nauczanymi treściami; wyjaśnianie zjawisk bez jakiejkolwiek ingerencji i pomocy nauczyciela,

     samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych, umiejętność rozwiązywania problemów w sposób twórczy,

     opracowanie i prezentacja na forum klasy, szkoły własnych projektów, realizowanych pod kierunkiem nauczyciela,

     poprawny styl i język wypowiedzi, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową, – właściwą dla danych zajęć edukacyjnych; wysoki stopień kondensacji wypowiedzi,

     uczestniczenie i odnoszenie sukcesów w pozaszkolnych formach aktywności związanych z danymi zajęciami edukacyjnymi (laureaci wojewódzkich konkursów przedmiotowych, laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych),

     wypowiedź ustna – wypowiedź ucznia zawiera twórczą propozycję rozwiązania problemu. Przytaczane informacje dowodzą, że uczeń ma rozległą wiedzę uzyskaną poza procesem nauczania (na przykład podczas przygotowywania się do konkursu przedmiotowego, w kole zainteresowań, w kole naukowym, poprzez rozwijanie własnej pasji). Sprawnie operuje wiedzą z więcej niż jednego przedmiotu nauczania. Wypowiedź ucznia jest świadomie skonstruowana (na przykład: najpierw następuje opis jakiegoś zjawiska, przedstawienie zagrożeń, a następnie propozycja rozwiązania problemu), bezbłędna pod względem merytorycznym i językowym

     z wychowania fizycznego – wysoki, ponadprzeciętny stopień sprawności fizycznej, duże umiejętności techniczne w wybranej dyscyplinie sportu, znaczące osiągnięcia indywidualne lub zespołowe w międzyszkolnych, wojewódzkich i ogólnopolskich zawodach sportowych,

     z przedmiotów muzyka i plastyka – poza wykraczającymi poza program nauczania wiadomościami i umiejętnościami uczeń musi wykazać się udokumentowanymi osiągnięciami własnej twórczości muzycznej (np. szkoła muzyczna, konkursy muzyczne) lub plastycznej (dziecięce i młodzieżowe konkursy plastyczne),

2)        na ocenę bardzo dobrą:

     wyczerpujące opanowanie całego (wymaganego w momencie wystawiania oceny) materiału programowego w obszarze wiadomości i umiejętności, treści powiązane ze sobą w logiczny układ,

     właściwe rozumienie uogólnień i związków między treściami programowymi, samodzielne wyjaśnianie zjawisk, umiejętne wykorzystywanie posiadanej wiedzy w praktyce, stosowanie wiedzy i umiejętności w sytuacjach nietypowych, rozwiązywanie problemów (o odpowiednio dobranym stopniu trudności) w twórczy sposób,

     poprawny język i styl wypowiedzi, sprawne posługiwanie się obowiązującą w danym przedmiocie terminologią, precyzja i dojrzałość (odpowiednia do wieku) wypowiedzi ustnych i pisemnych

     wypowiedź ustna – uczeń konstruuje wypowiedź, skupiając uwagę na rozwiązaniu problemu. Rozszerza materiał, wykorzystując informacje spoza lekcji danego przedmiotu (ścieżki edukacyjne, pokrewne przedmioty). Syntetyzuje wiadomości, proponuje ich zastosowanie, dokonuje analizy zjawiska; wartościuje, stosując kryteria; uzasadnia swoją opinię, przytaczając argumenty; kojarzy fakty i wyciąga z nich wnioski. Wypowiedź ucznia jest przemyślana (jej treść jest uporządkowana), poprawna pod względem rzeczowym i językowym, precyzyjna ze względu na używanie terminologii przedmiotowej

3)        na ocenę dobrą:

     opanowanie większości materiału programowego (przynajmniej najważniejsze 75%), treści powiązane logicznie,

     poprawne rozumienie uogólnień i związków między treściami programowymi oraz inspirowane przez nauczyciela – wyjaśnianie zjawisk i umiejętna ich interpretacja,

     stosowanie wiedzy w typowych sytuacjach teoretycznych i praktycznych, w sytuacjach nietypowych z pomocą nauczyciela,

     podstawowe pojęcia i prawa ujmowane za pomocą terminologii właściwej dla danej dziedziny wiedzy, wypowiedzi klarowne w stopniu zadowalającym, nieliczne usterki stylistyczne, zwięzłość wypowiedzi umiarkowana,

     wypowiedź ustna – uczeń świadomie komponuje wypowiedź (na przykład: najpierw wymienia zdarzenia, a następnie ukazuje ich skutki; wymienia cechy bohatera, mówi o jego czynach, a potem dokonuje oceny postępowania postaci); samodzielnie wybiera istotne informacje, także nabyte poza lekcją (dodatkowe wiadomości podane w podręczniku, programie edukacyjnym, artykule popularnonaukowym, które polecił nauczyciel), zauważa związki pomiędzy nimi, dostrzega i formułuje problemy; wypowiada się rzeczowo, swobodnie, pewnie; używa pojęć i terminów z dziedziny, o której mówi,

4)        na ocenę dostateczną:

     zakres opanowanego materiału programowego ograniczony do treści podstawowych (w zakresie odtwarzania powyżej 50%), uczeń rozumie tylko najważniejsze związki i powiązania logiczne między treściami,

     poprawne rozumienie podstawowych uogólnień, stosowanie wiedzy i umiejętności w typowych sytuacjach teoretycznych i praktycznych z pomocą nauczyciela,

     przeciętny zasób słownictwa, język zbliżony do potocznego, mała kondensacja i klarowność wypowiedzi, niewielkie i nieliczne błędy,

     wypowiedź ustna – uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź na zadany temat, w wypowiedzi uwzględnia istotne wiadomości przekazane w toku nauczania, podawane informacje świadczą o zrozumieniu ich treści; uczeń dostrzega problem, ale formułuje go z pomocą nauczyciela, zamyka myśli w zdaniach; wypowiada się swoimi słowami; język wypowiedzi nie zawsze jest poprawny, ale zrozumiały,

5)        na ocenę dopuszczającą:

     konieczne, niezbędne do kontynuowania nauki na dalszych etapach kształcenia wiadomości i umiejętności, luźno zestawione bez zrozumienia związków i uogólnień,

     słabe rozumienie treści programowych, podstawowe wiadomości i procedury są odtwarzane, brak umiejętności wyjaśniania zjawisk,

     nieporadny styl wypowiedzi, ubogie słownictwo, liczne błędy, trudności w formułowaniu myśli,

     wypowiedź ustna – uczeń rozumie pytanie – odpowiada na temat; podaje najważniejsze informacje z ostatniej lub z ostatnich lekcji; odtwarza zapamiętane wiadomości; odpowiada niepewnie, pojedynczymi wyrazami, kontynuuje wypowiedź z pomocą nauczyciela (pytania pomocnicze)

6)        ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań nawet na ocenę dopuszczającą, którego wiadomości i umiejętności nie dają szansy na sukces w dalszych etapach kształcenia, który nie skorzystał z pomocy szkoły, nie wykorzystał szansy uzupełnienia wiedzy i umiejętności.

§ 21

1.      Minimalna liczba ocen bieżących w ciągu semestru, na podstawie których wystawia się ocenę klasyfikacyjną nie powinna być mniejsza niż podwojona liczba godzin dydaktycznych danych zajęć edukacyjnych w tygodniu, ale nie mniej niż 3 w przypadku zajęć nauczanych w wymiarze 1 godziny tygodniowo.

2.      Oceny bieżące powinny być wystawiane za różne, zależne od specyfiki przedmiotu formy aktywności ucznia, nauczyciel powinien stosować różnorodne, choć nie równocenne, metody sprawdzania wiadomości ucznia.

3.      Na prośbę ucznia nauczyciel powinien umożliwić poprawę oceny bieżącej niedostatecznej lub dopuszczającej z prac klasowych i sprawdzianów obejmujących duże partie materiału w ciągu dwóch tygodni od wystawienia oceny; uczeń może przystąpić do poprawy oceny jeden raz.

4.      Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może określić zasady poprawiania innych niż opisane w ust. 3 ocen bieżących, w szczególności – jakie oceny, za jakie formy aktywności, w jakim terminie i w jaki sposób.

§ 22

1.      Rozróżnia się następujące formy pisemnego sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:

1)        praca klasowa – obejmuje duże partie materiału, treści całego działu lub dużej jego części, ocena wystawiona na jej podstawie ma znaczący wpływ na ocenę klasyfikacyjną; zasady przeprowadzania:

     uczeń ma prawo znać z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem terminy prac klasowych oraz zakres treści i umiejętności obowiązujących na sprawdzianie,

     w ciągu jednego dnia można przeprowadzić tylko jedną pracę klasową, w ciągu tygodnia najwyżej trzy,

2)        krótkie sprawdziany, tak zwane „kartkówki” – kontrolują opanowanie wiadomości i umiejętności z ostatnich trzech tematów, treści z zakresu wiedzy bieżącej; wystawiane na ich podstawie stopnie mają rangę oceny z odpowiedzi ustnej, przy ich przeprowadzaniu nie występują ograniczenia wymienione w poprzednim punkcie, czas przeznaczony na kartkówkę nie powinien przekroczyć 1/3 czasu lekcji.

2.      Powyższe pisemne formy sprawdzania wiedzy powinny być poprawione i ocenione w ciągu 14 dni od ich napisania przez uczniów.

§ 23

1.      W przypadku nie przystąpienia do sprawdzianu wiadomości z powodu nieobecności w szkole uczeń ma prawo (w razie nieobecności usprawiedliwionej) i – jeżeli tak postanowi nauczyciel – obowiązek, przystąpienia do analogicznego sprawdzianu z tej samej partii materiału lub zaliczenia jej w inny sposób w ciągu dwóch najbliższych lekcji po zakończeniu okresu przewidzianego na uzupełnienie braków.

2.      Po usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach uczeń ma prawo, w zależności od czasu trwania nieobecności, być nieprzygotowanym w zakresie:

1)        w pierwszym dniu po nieobecności trwającej co najmniej tydzień nie odrobić pisemnych prac domowych; przez kolejne trzy dni nauki nadrabiać zaległości i uzupełniać materiał (wiadomości, zeszyty, itp.) – w tym czasie jest zwolniony z odpowiedzi ustnych i pisemnych form sprawdzania wiadomości,

2)        w trakcie pierwszej lekcji zajęć edukacyjnych, które uczeń opuścił z przyczyn usprawiedliwionych, a nieobecność była krótsza niż tydzień, uczeń jest zwolniony z odrobienia pisemnej pracy domowej i sprawdzania wiadomości tylko w zakresie uzasadnionym trudnościami ze zrozumieniem nowego materiału – wprowadzonego w trakcie tej nieobecności.

3.      W nadrabianiu zaległości i uzupełnianiu braków uczeń może zwrócić się o pomoc do nauczycieli w terminach ustalanych corocznie nauczycielskich dyżurów-konsultacji.

4.      Nie wystawia się ocen za odpowiedzi ustne, nie przeprowadza się prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek bezpośrednio po całodziennej (do godziny 1800) lub kilkudniowej wycieczce szkolnej.

§ 24

1.      Uczniowi, który napotyka poważne trudności w nauce, jest zagrożony niedostateczną oceną klasyfikacyjną (szczególnie: otrzymał niedostateczną ocenę w wyniku klasyfikacji śródrocznej i w drugim semestrze jest zagrożony nie otrzymaniem promocji) szkoła udziela pomocy w różnych formach, na przykład, takich jak:

1)        umożliwienie udziału w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, konsultacjach indywidualnych z nauczycielem i ewentualnie w miarę potrzeb i możliwości szkoły w zajęciach reedukacyjnych,

2)        ustalenie indywidualnego programu uzupełnienia braków i nadrobienia zaległości poprzez:

     udzielenie pomocy w zaplanowaniu własnego uczenia się, podzielenia materiału do uzupełnienia na części,

     zlecenie prostych, dodatkowych zadań umożliwiających poprawienie oceny,

     udostępnienie znajdujących się w szkole pomocy naukowych, wskazanie właściwej literatury,

     ustalenie sposobu, zakresu i terminów poprawy uzyskanych cząstkowych ocen niedostatecznych.

3)        zorganizowanie pomocy koleżeńskiej.

Ocena zachowania

§ 25

1.      Informację o zasadach oceniania zachowania – przewidzianą w § 14 ust. 3, p. 1 wychowawca klasy przekazuje corocznie uczniom i ich rodzicom w terminie do 20 września, a w szczególności powiadamia o:

1)        kryteriach ocen zachowania,

2)        warunkach i sposobach oceniania postaw i zachowań uczniów,

3)        zasadach przeliczania punktacji na oceny szkolne,

4)        zasadach ustalania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,

5)        warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,

2.      Ocenę zachowania wystawia wychowawca po konsultacji z nauczycielami, z uwzględnieniem samooceny zainteresowanego i opinii zespołu klasowego. Arkusz samooceny ucznia jest załącznikiem do niniejszego regulaminu.

3.      Wychowawca zobowiązany jest do gromadzenia dokumentacji potwierdzającej stosowanie procedury ustalania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

4.      Ustalona przez wychowawcę roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem przepisów dotyczących postępowania odwoławczego od trybu ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej.

§ 26

1.      Zasadniczy wpływ na ocenę zachowania ucznia mają kultura osobista w tym respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych oraz jego stosunek do obowiązków szkolnych, a w szczególności:

1)        godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

2)        okazywanie szacunku innym osobom,

3)        wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

4)        postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

5)        dbałość o honor i tradycje szkoły,

6)        dbałość o piękno mowy ojczystej,

7)        dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.

2.      W zakresie kultury osobistej o ocenie zachowania decydują głównie:

1)        uczciwość w codziennym postępowaniu, reagowanie na zło,

2)        sposób bycia nie naruszający godności własnej i innych,

3)        stosunek do nauczycieli, innych osób pracujących w szkole i kolegów,

4)        dbałość o kulturę słowa, taktowność,

5)        dbałość o zdrowie swoje i innych, nie uleganie nałogom,

6)        dbałość o higienę osobistą i własny estetyczny wygląd oraz ład i porządek w otoczeniu ucznia,

7)        poszanowanie mienia szkolnego.

3.      W zakresie stosunku do obowiązków szkolnych i funkcjonowania w środowisku szkolnym o ocenie zachowania ucznia decydują przede wszystkim:

1)        sumienność w nauce, pilność, samodzielność i wytrwałość w przezwyciężaniu napotykanych trudności,

2)        systematyczność w przygotowywaniu się do lekcji,

3)        wywiązywanie się z zadań powierzonych przez szkołę,

4)        regularność w uczęszczaniu na zajęcia szkolne – więcej niż trzy nie usprawiedliwione spóźnienia lub jeden dzień nie usprawiedliwionej nieobecności w szkole (5 godzin) wpływają negatywnie na ocenę zachowania. W przypadku proponowania oceny wzorowej nie usprawiedliwione nieobecności są niedopuszczalne,

5)        troska o bezpieczeństwo własne i kolegów podczas zajęć szkolnych i przerw międzylekcyjnych,

6)        wykonywanie poleceń nauczycieli i innych pracowników szkoły,

7)        przestrzeganie wewnątrzszkolnych regulaminów i zarządzeń, w tym regulaminów pracowni przedmiotowych.

4.      Prace i zadania nadobowiązkowe wykonywane na rzecz szkoły, klasy, środowiska (np. udział w konkursach przedmiotowych, plastycznych, literackich, zawodach sportowych, praca w redakcji gazety szkolnej, w szkolnym centrum wolontariatu, w samorządzie szkolnym i klasowym, radzie szkoły itp.) mają wpływ na podwyższenie oceny zachowania.

§ 27

1.      Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.

2.      Ustala się szczegółowe kryteria odpowiadające ocenom zachowania:

1)        Wzorowe – wz

     wyróżnia się dbałością o bezpieczeństwo swoje, kolegów i pracowników szkoły,

     przestrzega regulaminów pracowni przedmiotowych,

     reaguje na niewłaściwe zachowania,

     nie przynosi niebezpiecznych przedmiotów i substancji, np. papierosów, narkotyków, alkoholu, i innych środków odurzających,

     dba o mienie szkoły i kolegów,

     systematycznie uczęszcza na zajęcia, bierze w nich aktywny udział, jest przygotowany do lekcji,

     osiąga maksymalne wyniki w nauce, na miarę swoich możliwości,

     jest odpowiedzialny i sumiennie wywiązuje się z podjętych zadań – wykazuje się inicjatywą,

     zaległości w nauce spowodowane nieobecnością uzupełnia maksymalnie szybko,

     nie ma nieusprawiedliwionych spóźnień i nieobecności,

     nie używa wulgaryzmów,

     zachowuje formy grzecznościowe: przepraszam, dziękuję, dzień dobry, itp.,

     posługuje się poprawną polszczyzną,

     wykazuje wysoki poziom kultury języka,

     nie stosuje obraźliwych określeń,

     przejawia szacunek dla wartości i praw wszystkich ludzi,

     unika uprzedzeń,

     nie utrudnia pracy nauczycielowi,

     wyróżnia się umiejętnością pracy w zespole,

     odnosi się z szacunkiem do kolegów i innych pracowników szkoły,

     wykazuje się wysoką kulturą osobistą,

     nienaganny strój codzienny oraz galowy, zgodny z regulaminem,

     właściwa postawa wobec symboli szkolnych i narodowych,

     znajomość tekstów hymnów: państwowego i szkolnego,

     dba o dobre imię i wizerunek szkoły,

     godnie reprezentuje szkołę uczestnicząc w konkursach, zawodach i uroczystościach pozaszkolnych,

     angażuje się w przygotowanie uroczystości, prace samorządu szkolnego, prowadzenie kroniki, itp.

     wykazał się dużą samodzielnością i innowacyjnością we wszystkich etapach realizacji projektu gimnazjalnego, wspomagał członków zespołu w realizacji poszczególnych zadań w ramach projektu,

     wykazał się umiejętnością dokonywania krytycznej samooceny i wyciągania wniosków,

     wykonał wszystkie powierzone mu zadania z dużą starannością w ustalonym terminie,

     cechowała go duża kultura osobista.

2)        Bardzo dobre – bdb

     dba o bezpieczeństwo swoje, kolegów i pracowników szkoły,

     przestrzega regulaminów pracowni przedmiotowych,

     reaguje na niewłaściwe zachowania,

     nie przynosi niebezpiecznych przedmiotów i substancji, np. papierosów, narkotyków, alkoholu, i innych środków odurzających,

     dba o mienie szkoły i kolegów,

     systematycznie uczęszcza na zajęcia, bierze w nich aktywny udział, jest przygotowany do lekcji,

     osiąga wyniki w nauce, na miarę swoich możliwości,

     jest odpowiedzialny i sumiennie wywiązuje się z powierzonych zadań – wykazuje się inicjatywą,

     zaległości w nauce spowodowane nieobecnością uzupełnia szybko,

     może mieć maksymalnie 3 nieusprawiedliwione spóźnienia,

     musi mieć usprawiedliwione wszystkie godziny nieobecne,

     nie używa wulgaryzmów,

     zachowuje formy grzecznościowe: przepraszam, dziękuję, dzień dobry, itp.,

     posługuje się poprawną polszczyzną,

     wykazuje wysoki poziom kultury języka,

     nie stosuje obraźliwych określeń,

     unika uprzedzeń,

     nie utrudnia pracy nauczycielowi,

     umie pracować w zespole,

     odnosi się z szacunkiem do kolegów i innych pracowników szkoły,

     wykazuje się wysoką kulturą osobistą,

     nienaganny strój codzienny oraz galowy, zgodny z regulaminem,

     właściwa postawa wobec symboli szkolnych i narodowych,

     znajomość tekstów hymnów: państwowego i szkolnego,

     dba o dobre imię i wizerunek szkoły,

     godnie reprezentuje szkołę uczestnicząc w konkursach, zawodach i uroczystościach pozaszkolnych,

     angażuje się w przygotowanie uroczystości, prace samorządu szkolnego, prowadzenie kroniki, itp.

     był aktywnym uczestnikiem zespołu realizującego gimnazjalny projekt edukacyjny, a jego współpraca pozostałymi członkami zespołu była rzeczowa i nacechowana życzliwością i kulturą osobistą,

     większość powierzonych mu zadań wykonał starannie w ustalonym terminie.

3)        Dobre – db

     stara się dbać o bezpieczeństwo swoje, kolegów i pracowników szkoły,

     stara się przestrzegać regulaminów pracowni przedmiotowych,

     reaguje na niewłaściwe zachowania,

     nie przynosi niebezpiecznych przedmiotów i substancji, np. papierosów, narkotyków, alkoholu, i innych środków odurzających,

     dba o mienie szkoły i kolegów,

     systematycznie uczęszcza na zajęcia, przeważnie jest przygotowany do lekcji,

     przeważnie wywiązuje się z powierzonych zadań,

     nie ma nieusprawiedliwionych godzin,

     maksymalnie 5 spóźnień nieusprawiedliwionych,

     zaległości uzupełnia nie przekraczając terminu wyznaczonego przez nauczyciela,

     nie używa wulgaryzmów,

     zachowuje formy grzecznościowe: przepraszam, dziękuję, dzień dobry, itp.,

     posługuje się poprawną polszczyzną,

     wykazuje wysoki poziom kultury języka,

     nie stosuje obraźliwych określeń,

     nie dopuszcza się bójek,

     dba o estetyczny wygląd siebie, klasy i szkoły,

     dba o dobre imię i wizerunek szkoły,

     reprezentuje szkołę uczestnicząc w konkursach, zawodach i uroczystościach pozaszkolnych.

     współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania,

     starał się prawidłowo wypełniać swoje zadania w okresie realizacji projektu gimnazjalnego, reagując pozytywnie na uwagi zespołu i opiekuna projektu.

4)        Poprawne – pop

     wykazuje starania o bezpieczeństwo swoje, kolegów i pracowników szkoły,

     nie przynosi niebezpiecznych przedmiotów i substancji, np. papierosów, narkotyków, alkoholu, i innych. środków odurzających,

     dba o mienie szkoły i kolegów,

     systematycznie uczęszcza na zajęcia, zazwyczaj jest przygotowany do lekcji i czasami wykazuje się aktywnością,

     osiąga wyniki w nauce na miarę swoich możliwości,

     na bieżąco odrabia prace domowe,

     podejmuje starania o poprawę swoich wyników w nauce,

     w semestrze może mieć 10 godzin nieusprawiedliwionych i 10 nieuspra-wiedliwionych spóźnień,

     stara się nie używać wulgaryzmów,

     zachowuje formy grzecznościowe: przepraszam, dziękuję, dzień dobry, itp.,

     nie stosuje obraźliwych określeń,

     nie dopuszcza się bójek,

     nie utrudnia pracy nauczycielowi,

     dba o estetyczny wygląd siebie, klasy i szkoły,

     dba o dobre imię i wizerunek szkoły,

     reprezentuje szkołę uczestnicząc w konkursach, zawodach i uroczystościach pozaszkolnych,

     wykazuje poprawny stosunek do pracowników szkoły.

     współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania, przy czym jego działania były podejmowane na prośbę lidera zespołu lub po interwencji opiekuna projektu,

     wypełniał swoje obowiązki w trakcie realizacji projektu, lecz zdarzało mu się nie wywiązywać z przyjętych zadań, co było przyczyną opóźnień lub konfliktów w zespole.

5)        Nieodpowiednie – ndp

     stosuje przemoc fizyczną i agresję słowną w rozwiązywaniu konfliktów osobistych i społecznych zagrażając swoim zachowaniem innym użytkownikom szkoły,

     niszczy mienie klasy, szkoły, kolegów,

     pali papierosy lub pije alkohol lub używa czy rozprowadza środki odurzające,

     zdarzyło mu się wymuszanie pieniędzy lub kradzież,

     często jest nieprzygotowany do lekcji, nie bierze w niej czynnego udziału, często utrudnia jej prowadzenie,

     nie uzupełnia zaległości w nauce,

     lekceważy i nie realizuje programu pomocy oferowanego przez nauczycieli,

     nie odrabia pracy domowej,

     dopuszcza się wykroczeń przeciwko regulaminowi i statutowi gimnazjum,

     nie wywiązuje się z powierzonych zadań,

     w semestrze może mieć do 20 godzin nieusprawiedliwionych i do 20 nieusprawiedliwionych spóźnień,

     używa wulgarnych słów i obraźliwych określeń,

     nie zachowuje form grzecznościowych,

     wchodzi w konflikty z kolegami i pracownikami szkoły,

     dopuszcza się zachowań agresywnych,

     utrudnia prowadzenie lekcji nauczycielowi,

     nie dba o estetyczny wygląd siebie, klasy i szkoły,

     często nosi nieodpowiedni , niezgodny z regulaminem strój,

     nie dba o dobre imię i wizerunek szkoły.

     często zaniedbywał swoje obowiązki podczas realizacji gimnazjalnego projektu lub odmawiał współpracy, co miało wpływ na przebieg przyjętego przez zespół harmonogramu i wiązało się ze zwiększeniem obowiązków innych członków zespołu projektowego,

     nie reagował na upomnienia i ponaglanie opiekuna projektu.

6)        Naganne – ng – ocenę naganną otrzymuje uczeń, który popełni jedno z poniższych wykroczeń:

     dopuszcza się poważnych wykroczeń przeciwko regulaminowi i statutowi gimnazjum,

     nie wykazuje chęci poprawy, a stosowane przez szkołę środki zaradcze nie odnoszą skutku,

     stosuje przemoc fizyczną i agresję słowną w rozwiązywaniu konfliktów osobistych i społecznych zagrażając swoim zachowaniem innym użytkownikom szkoły,

     niszczy mienie klasy, szkoły, kolegów,

     pali papierosy lub pije alkohol lub używa czy rozprowadza środki odurzające,

     wymusza  pieniądze lub kradnie ,

     celowo utrudnia prowadzenie zajęć,

     jest notorycznie nieprzygotowany do lekcji,

     notorycznie wagaruje, ma więcej niż 20 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze i więcej niż 20 spóźnień,

     wykazuje lekceważący stosunek wobec symboli narodowych i szkolnych,

     odznacza się niską kulturą osobistą , jest wulgarny, agresywny, nie wykazuje chęci poprawy.

     nie uczestniczył lub odmówił udziału w realizacji projektu gimnazjalnego,

     nie wywiązywał się ze swoich obowiązków, mimo rozmów z członkami zespołu i opiekunem projektu,

     jego postawa był lekceważąca zarówno w stosunku do członków zespołu, jak i opiekuna projektu.

3.      Uczeń, który dopuszcza się kradzieży i rozboju otrzymuje ocenę zachowania naganną, a jego postępowanie zgłaszane jest na policję.

4.      Ocena zachowania ucznia nie może mieć wpływu na:

1)        oceny z zajęć edukacyjnych,

2)        promocję ucznia do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

5.      Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

Klasyfikowanie uczniów

§ 28

1.      Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

1)        pierwszy semestr trwa od 1 września do 31 stycznia,

2)        drugi semestr trwa od 1 lutego do końca roku szkolnego, to jest do 31 sierpnia.

2.      Klasyfikację śródroczną za pierwszy semestr przeprowadzają klasowe zespoły nauczycielskie w ciągu ostatnich dwóch tygodni tego semestru, a klasyfikację roczną w ciągu ostatnich dwóch tygodni zajęć przed feriami letnimi.

3.      Szczegółowe terminy wykonania poszczególnych czynności związanych ze śródroczną i roczną klasyfikacją uczniów, z uwzględnieniem terminu ferii zimowych, ustala corocznie dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną i ogłasza do dnia 10 września.

§ 29

1.      Klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w pierwszym semestrze oraz roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć oraz śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania zgodnie ze skalą ocen określoną w niniejszym regulaminie.

2.      Ocena roczna odzwierciedla wiedzę, umiejętności i pracę ucznia w całym roku szkolnym i jest wystawiana na podstawie klasyfikacyjnej oceny śródrocznej i ocen bieżących uzyskanych w drugim semestrze według zasad przyjętych przez nauczyciela.

3.      Jeżeli zajęcia edukacyjne zakończyły się w pierwszym semestrze, śródroczna ocena klasyfikacyjna staje się roczną oceną klasyfikacyjną. W takim przypadku:

1)        uczeń ma prawo, podczas klasyfikacji śródrocznej, wystąpić do nauczyciela o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zgodnie z zapisami § 31,

2)        nauczyciel prowadzący te zajęcia ma prawo umożliwić uczniowi poprawienie oceny w ciągu drugiego semestru w przypadkach:

         długotrwałej choroby trwającej ponad dwa miesiące – uniemożliwiającej naukę w domu, szpitalu lub sanatorium,

         zdarzeń losowych wywołujących silne przeżycia emocjonalne, utrudniające koncentrację, obniżające sprawność myślenia i uczenia się,

         trudnej sytuacji życiowej ucznia, choroby, patologii i niewydolności wychowawczej w rodzinie,

         zmiany szkoły na mniej niż trzy miesiące przed zakończeniem semestru i niemożliwością szybkiego uzupełnienia braków wynikających z różnic programowych.

Fakt poprawy oceny nauczyciel zgłasza na klasyfikacyjnym rocznym posiedzeniu rady pedagogicznej.

3)        przeciwwskazaniami do skorzystania z możliwości poprawy oceny w ciągu drugiego semestru są:

         lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych, samowolne opuszczanie zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia,

         uporczywe uchylanie się od prowadzenia zeszytów oraz wykonywania zadań zleconych przez nauczyciela,

         nieskorzystanie z pomocy w nauce organizowanej w szkole np. zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, pomocy koleżeńskiej, indywidualnej pomocy nauczyciela,

         niezgłoszenie się, bez usprawiedliwienia na poprawę oceny w wyznaczonych przez nauczyciela terminach albo niewykonanie prac zleconych przez nauczyciela w dwóch kolejno wyznaczonych terminach.

4.      Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponad-wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.

5.      Uczeń, który tytuł laureata wojewódzkiego i ponadwojewódzkiego konkursu przedmiotowego bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

§ 30

1.      Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele za pośrednictwem wychowawców zobowiązani są pisemnie poinformować rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o zagrożeniu śródroczną/roczną oceną niedostateczną z zajęć edukacyjnych oraz obniżoną oceną zachowania. W przypadku trudności z przekazaniem informacji za wystarczające uważa się przesłanie wspomnianego zawiadomienia listem poleconym na podany przez rodziców adres faktycznego zamieszkania, a w przypadku jego braku na adres zameldowania ucznia. Jeżeli obniżenie oceny zachowania nastąpiło wskutek zdarzeń mających miejsce na mniej niż miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej zawiadomienie może nastąpić w terminie późniejszym.

2.      Na 10 dni przed terminem wystawienia rocznych ocen klasyfikacyjnych nauczyciele zobowiązani są w formie wpisu do dzienniczka ucznia poinformować uczniów, a za ich pośrednictwem rodziców o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych zachowania. Powyższy termin nie dotyczy przypadku nieobecności ucznia w szkole.

§ 31

1.      Uczeń może wystąpić z prośbą do nauczyciela prowadzącego zajęcia o umożliwienie mu podwyższenia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej w ciągu trzech dni od terminu określonego w § 30 ust. 2. Warunkiem wystąpienia o podwyższenie przewidywanej oceny jest:

1)        uzyskanie w ciągu roku szkolnego z prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek i odpowiedzi ustnych co najmniej 50% ocen wyższych od oceny przewidywanej,

a ponadto:

2)        systematyczne przygotowywanie się ucznia do lekcji,

3)        właściwa postawa i stosunek do przedmiotu, zaangażowanie w proces dydaktyczny.

2.      Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne ustala zakres, formę i termin poprawy oceny, nie później jednak niż w ostatnim dniu wystawiania rocznych ocen klasyfikacyjnych.

3.      Uczeń może przystąpić do poprawy przewidywanej oceny klasyfikacyjnej jeden raz. Nieobecność ucznia w ustalonym przez nauczyciela terminie skutkuje utrzymaniem przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej.

4.      Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w powyższym trybie nie może być niższa od oceny przewidywanej. Negatywny wynik sprawdzenia wiedzy i umiejętności oznacza pozostawienie ustalonej wcześniej przez nauczyciela oceny.

5.      Uczeń nie może skorzystać z prawa do podwyższenia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej jeżeli:

1)        samowolnie, bez usprawiedliwienia opuszczał zajęcia, nagminnie spóźniał się na lekcje,

2)        uporczywie uchylał się od prowadzenia zeszytu przedmiotowego oraz wykonywania zadań zleconych przez nauczyciela, nie odrabiał prac domowych,

3)        uniemożliwiał nauczycielowi bieżącą ocenę swoich postępów a także trudności w nauce, uchylając się od zapowiadanych prac klasowych, kartkówek, sprawdzianów wiedzy i umiejętności,

4)        nie wykorzystywał organizowanej w szkole pomocy w nauce, nie zgłaszał się na poprawę oceny, konsultacje przedmiotowe w wyznaczonych przez nauczyciela terminach, nie realizował indywidualnego programu uzupełniania braków i nadrobienia zaległości.

6.      Fakt wystąpienia ucznia o poprawę przewidywanej rocznej oceny, wynik sprawdzania wiedzy nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym; informację o braku uprawnień ucznia do podwyższenia rocznej oceny nauczyciel uzasadnia, wpisując dodatkowo uzasadnienie do dzienniczka ucznia.

7.      Ustalona w powyższym trybie roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem przepisów dotyczących postępowania odwoławczego.

8.      Ustalona w powyższym trybie niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem § 36 ust 2 i przepisów dotyczących postępowania odwoławczego od trybu ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej.

§ 32

1.      Uczeń może wystąpić z prośbą do wychowawcy o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w ciągu trzech dni od terminu określonego § 30 ust. 2. Warunkiem rozpatrzenia wniosku jest:

1)        przedłożenie przez ucznia argumentów uzasadniających wniosek o podwyższenie rocznej oceny zachowania na forum klasy tzn. zespołowi uczniowskiemu i wychowawcy,

2)        zespół uczniowski wraz z wychowawcą podejmują decyzję o zasadności przekazania wniosku ucznia pod głosowanie klasowego zespołu nauczycieli,

2.      Klasowy zespół nauczycieli rozszerzony o pedagoga szkolnego, na swoim klasyfikacyjnym posiedzeniu, ponownie ustala roczną ocenę zachowania ucznia w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos wychowawcy klasowego.

3.      Ustalona w powyższym trybie roczna ocena zachowania nie może być niższa od oceny przewidywanej. i jest ostateczna, z zastrzeżeniem przepisów dotyczących postępowania odwoławczego.

4.      Wystąpienie ucznia o podwyższenie rocznej oceny zachowania, opinia zespołu uczniowskiego oraz wynik głosowania klasowego zespołu nauczycieli powinny być odnotowane przez wychowawcę w dzienniku lekcyjnym klasy.

Egzamin klasyfikacyjny

§ 33

1.      Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „NIEKLASYFIKOWANY” albo „NIEKLASYFIKOWANA”.

2.      Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny na zasadach określonych w niniejszym regulaminie. Egzamin obejmuje treści programowe semestru, w którym uczeń nie został sklasyfikowany.

3.      Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Zgody takiej można w szczególności udzielić w następujących przypadkach:

1)        gdy poziom zdolności ucznia pozwala przewidywać możliwość:

     samodzielnego uzupełnienia ewentualnych braków wiedzy i umiejętności,

     skutecznego kontynuowania nauki na dalszych etapach kształcenia,

2)        zdarzeń losowych wywołujących silne przeżycia emocjonalne, utrudniające koncentrację, obniżające sprawność myślenia i uczenia się,

3)        trudnej sytuacji życiowej ucznia, choroby, patologii i niewydolności wychowawczej w rodzinie.

4.      Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.

5.      Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia realizującego obowiązek szkolny poza szkołą, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, zajęcia techniczne, plastyka, muzyka, zajęcia artystyczne i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych; uczniowi takiemu nie ustala się oceny zachowania.

6.      Egzamin klasyfikacyjny z obowiązkowego języka obcego zdaje również uczeń, który na podstawie odrębnych przepisów otrzymał zgodę dyrektora gimnazjum na indywidualną kontynuację nauki tego języka we własnym zakresie.

§ 34

1.      Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). W przypadku usprawiedliwionego niestawiennictwa wyznacza się następny termin niezwłocznie po ustaniu przyczyny uniemożliwiającej stawiennictwo.

2.      Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

3.      Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel prowadzący określone zajęcia edukacyjne – jako egzaminator – w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć.

4.      Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia realizującego obowiązek szkolny poza szkołą przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

1)        dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji,

2)        nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy – jako egzaminujący,

5.      Egzaminator przygotowuje pytania i zadania egzaminacyjne i przedstawia dyrektorowi do zatwierdzenia. Poziom pytań i zadań egzaminacyjnych musi być zróżnicowany, i musi umożliwiać wystawienie oceny od dopuszczającej do bardzo dobrej, a na życzenie ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) oceny celującej.

6.      W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

7.      Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania i zadania egzaminacyjne oraz wynik egzaminu i uzyskaną ocenę klasyfikacyjną. Do protokołu załącza się prace pisemne ucznia i zwięzłą charakterystykę odpowiedzi i wykonania zadań. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. Wzór protokołu z egzaminu klasyfikacyjnego stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.

§ 35

1.      Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem przepisów dotyczących postępowania odwoławczego.

2.      Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem § 36 ust 2 i przepisów dotyczących postępowania odwoławczego od trybu ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej.

Promocja

§ 36

1.      Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem § 27 ust. 5 oraz § 38 ust. 1.

2.      Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.

§ 37

1.      Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki, oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. Pytania i zadania przygotowuje egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji.

2.      Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.

3.      Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana na piśmie przez dyrektora szkoły w składzie:

1)        dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji,

2)        nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,

3)        nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

4.      Nauczyciel, o którym mowa w ust. 3 pkt. 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takiej sytuacji dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

5.      Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania i zadania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz uzyskaną ocenę. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą charakterystykę odpowiedzi ustnych i wykonania zadań przez ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. Wzór protokołu z egzaminu poprawkowego stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.

6.      Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

7.      Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z zastrzeżeniem § 38.

§ 38

1.      Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej. Promocja tak zwana warunkowa odnotowywana jest w arkuszu ocen ucznia.

2.      Rada pedagogiczna może skorzystać z możliwości wymienionej w ust. 1 szczególnie w przypadkach:

1)        długotrwałej choroby trwającej ponad dwa miesiące – uniemożliwiającej naukę w domu, szpitalu lub sanatorium,

2)        zdarzeń losowych wywołujących silne przeżycia emocjonalne, utrudniające koncentrację, obniżające sprawność myślenia i uczenia się,

3)        trudnej sytuacji życiowej ucznia, choroby, patologii i niewydolności wychowawczej w rodzinie,

4)        zmiany szkoły na mniej niż trzy miesiące przed zakończeniem roku szkolnego i niemożliwością szybkiego uzupełnienia braków wynikających z różnic programowych.

3.      Uczeń promowany warunkowo ma obowiązek zrealizować, w terminie ustalonym z nauczycielem, indywidualny program uzupełnienia braków w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach oraz przedstawić wyniki swojej pracy do zaliczenia. Jeżeli braki nie zostaną uzupełnione uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, która może stanowić podstawę do ustalenia niedostatecznej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej.

4.      Przeciwwskazaniami do skorzystania z możliwości wymienionej w ust. 1 są:

1)        lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych, samowolne opuszczanie zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia,

2)        uporczywe uchylanie się od prowadzenia zeszytów oraz wykonywania zadań zleconych przez nauczyciela,

3)        nieskorzystanie z pomocy w nauce organizowanej w szkole np. zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, pomocy koleżeńskiej, indywidualnej pomocy nauczyciela,

4)        niezgłoszenie się, bez usprawiedliwienia na poprawę oceny w wyznaczonych przez nauczyciela terminach albo niewykonanie prac poleconych przez nauczyciela w dwóch kolejno wyznaczonych terminach.

§ 39

1.      Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.

2.      Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.

3.      Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

4.      Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:

1)        wybranie tematu projektu edukacyjnego,

2)        określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji,

3)        wykonanie zaplanowanych działań,

4)        publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.

5.      Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa Regulamin realizowania projektów edukacyjnych w Gimnazjum nr 81 opracowany przez dyrektora gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną.

6.      Kryteria oceniania zachowania ucznia zawarte w § 27 ust. 2 niniejszego statutu uwzględniają udział i zaangażowanie uczniów w realizacji projektu edukacyjnego.

7.      Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.

8.      Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

9.      W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.

10.  W przypadkach, o których mowa w ust. 9, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „ZWOLNIONY” albo „ZWOLNIONA”.

 

§ 40

1.      Uczeń kończy gimnazjum:

1)        jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie trzeciej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, z uwzględnieniem § 29 ust. 4 i 5, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 27 ust. 5 i 6,

2)        jeżeli ponadto przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w terminie do 20 sierpnia danego roku szkolnego.

2.      Uczeń kończy gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 pkt. 1, uzyskał z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz z religii albo etyki średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

3.      Wynik egzaminu gimnazjalnego nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku egzaminu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.

4.      Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę gimnazjum oraz przystępuje do egzaminu w następnym roku, z zastrzeżeniem ust. 5.

5.      W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami ucznia.

Wyróżnienia i nagrody

§ 41

1.      Rada pedagogiczna może wyróżnić uczniów gimnazjum, którzy osiągają najwyższe wyniki klasyfikacji śródrocznej lub rocznej:

1)        podejmując uchwałę w sprawie promocji z wyróżnieniem,

2)        przyznając jednorazowe stypendium za bardzo dobre wyniki w nauce,

3)        przyznając nagrodę książkową lub rzeczową.

2.      Promocję z wyróżnieniem lub świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem otrzymuje uczeń spełniający, z uwzględnieniem § 40 ust. 2, następujące warunki:

1)        uzyskał z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz z religii albo etyki średnią ocen co najmniej 4,75,

2)        otrzymał co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

3.      Stypendium za bardzo dobre wyniki w nauce otrzymuje uczeń spełniający kryteria określone w Szkolnym regulaminie świadczeń socjalnych. Wysokość stypendium za bardzo dobre wyniki w nauce stanowi dwukrotność zasiłku rodzinnego na pierwsze dziecko. Stypendia wypłaca się z budżetu szkoły, w ramach posiadanych środków.

4.      Nagrodę książkową lub rzeczową przyznaje się uczniowi niezależnie od innych nagród w każdym z poniższych przypadków:

1)        100% frekwencji,

2)        zaangażowania się ucznia w różnych formach pracy społecznej na rzecz szkoły i środowiska,

3)        szczególnych osiągnięć naukowych lub sportowych, przede wszystkim w konkursach przedmiotowych, wiedzy, artystycznych i zawodach sportowych,

4)        spełniania warunków do uzyskania promocji i świadectwa ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem.

5.      Kapituła Medalu Honorowego Gimnazjum nr 81 im. Profesora Witolda Doroszewskiego, działająca w imieniu i z upoważnienia Dyrektora Gimnazjum, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, może wyróżnić absolwenta gimnazjum, a wyjątkowo ucznia klas młodszych przyznając Medal Honorowy Gimnazjum:

1)        za wysokie osiągnięcia w nauce potwierdzone uzyskaniem co najmniej dwóch świadectw z wyróżnieniem,

2)        za działalność społeczną i naukową,

3)        laureatom wojewódzkich i ponadwojewódzkich konkursów przedmiotowych bądź laureatom lub finalistom olimpiad przedmiotowych lub za wybitne osiągnięcia w konkursach sportowych, artystycznych krajowych lub międzynarodowych,

6.      Niniejszy regulamin nie wyczerpuje wszystkich możliwości nagradzania uczniów i nie ogranicza praw jakichkolwiek organów szkoły do ustalania własnych nagród i kryteriów ich przyznawania.

Procedury odwoławcze

§ 42

1.      Uczeń lub jego rodzice, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami niniejszego regulaminu lub innymi przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, mogą zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora szkoły. Zastrzeżenia zawierające szczegółowo przedstawione uchybienia w trybie ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2.      W przypadku wpłynięcia zastrzeżenia dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie wyjaśniające. Jeżeli w wyniku postępowania wyjaśniającego stwierdzone zostanie, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zastała ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

1)        w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowa-dza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,

2)        w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

3.      Jeżeli w wyniku postępowania wyjaśniającego nie stwierdzi się nieprawidłowości w trybie ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zastrzeżenie ucznia lub jego rodziców, o którym mowa w ust. 1, oddala się. Decyzja dyrektora jest ostateczna; treść decyzji wraz z uzasadnieniem przekazuje się wnioskodawcy.

4.      Sprawdzian, o którym mowa w ust. 2 pkt. 1, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

5.      W skład komisji wchodzą:

1)        w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a)        dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji,

b)        nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

c)        dwóch nauczycieli z danej szkoły lub innego gimnazjum prowadzących takie same zajęcia edukacyjne,

2)        w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a)        dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji,

b)        wychowawca klasy,

c)        wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

d)       pedagog,

e)        psycholog,

f)         przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

g)        przedstawiciel rady rodziców

6.      Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt. 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takiej sytuacji dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

7.      Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt. 1 lit. b przygotowuje pytania i zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności ucznia i przedstawia dyrektorowi do zatwierdzenia. Poziom pytań i zadań musi być zróżnicowany, i musi umożliwiać wystawienie oceny od dopuszczającej do bardzo dobrej, a na życzenie ucznia lub jego rodziców oceny celującej.

8.      Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem § 36 ust. 2.

9.      Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1)        w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – skład komisji, termin sprawdzianu, pytania i zadania sprawdzające, wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą charakterystykę odpowiedzi ustnych i wykonania zadań przez ucznia.

2)        w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – skład komisji, termin posiedzenia komisji, wynik głosowania oraz ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

3)        Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. Wzory protokołów ze sprawdzianu i prac komisji do ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania stanowią załączniki do niniejszego regulaminu.

10.  Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w uzgodnionym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, niezwłocznie po ustaniu przyczyny uniemożliwiającej stawiennictwo.

11.  Przepisy odwoławcze ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin zgłoszenia zastrzeżenia wynosi 5 dni od przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

12.  Wyniki postępowania odwoławczego przedstawia się radzie pedagogicznej w celu zatwierdzenia i ewentualnego wprowadzenia zmian w uchwale w sprawie promocji uczniów i ukończenia szkoły.

Postanowienia końcowe

§ 43

1.      Wychowawcy klas corocznie na godzinach wychowawczych (uczniom) oraz na zebraniach z rodzicami (rodzicom i prawnym opiekunom) przedstawiają zasady niniejszego regulaminu. Pełny tekst regulaminu musi być wywieszony na tablicy informacyjnej w budynku szkoły, dostępny również w bibliotece szkolnej oraz dołączony do Kodeksu Gimnazjum Nr 81. Wymagania edukacyjne oraz kryteria ocen zachowania zamieszczone są na stronie internetowej gimnazjum. Nikt nie może powoływać się na nieznajomość zasad regulaminu.

2.      Rodzice, którzy nie uczestniczą w większości dni otwartych i zebrań, którzy nie kontaktują się z wychowawcą klasy i nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne sprawiające uczniom poważne trudności, w szczególności nie kontrolujący systematycznie dzienniczków nie mogą w żadnym wypadku, w tym kwestionując ocenę, powoływać się na brak informacji o postępach w nauce dziecka oraz o przewidywanych dla niego ocenach śródrocznych lub rocznych.

3.      Rada pedagogiczna podejmuje uchwały zatwierdzające wyniki klasyfikacji śródrocznej i rocznej oraz w sprawie promocji uczniów i ukończenia szkoły.

4.      Niniejszy regulamin jest elementem Statutu Gimnazjum Nr 81 im. Profesora Witolda. Doroszewskiego w Warszawie, zmiany w regulaminie wprowadza się w trybie wprowadzania zmian w statucie gimnazjum.

 

Pokaż informacje o artykule

http://www.sp363.pl