Loading ....

Biuletyn Informacji Publicznej (BIP)
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej
w postaci elektronicznej.

Witold Jan Doroszewski urodził się 1 maja 1899 w Moskwie
zmarł 26 stycznia 1976 w Warszawie
Był językoznawcą polskim, profesorem Uniwersytetu
Warszawskiego, członkiem PAN, redaktorem
Słownika języka polskiego

ul. Rozłogi 10
01-310 Warszawa
tel.: (022) 666-53-46
fax: (022) 666-53-41
e-mail: sp363.sekretariat@edu.um.warszawa.pl

Strona główna => Uczniowie i rodzice

ROZDZIAŁ VI

UCZNIOWIE

§ 67

1.      Do gimnazjum uczęszczają uczniowie mieszkający w jego obwodzie, którzy ukończyli szkołę podstawową.

2.      W uzasadnionych przypadkach do gimnazjum mogą uczęszczać uczniowie mieszkający poza jego obwodem. Przyjęcie dzieci spoza obwodu nie może powodować pogorszenia warunków pracy gimnazjum.

3.      Na wniosek rodziców i po zasięgnięciu poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor gimnazjum może:

1)        zezwolić na spełnianie obowiązku poza gimnazjum,

2)        odroczyć obowiązek szkolny ze względu na długotrwałą chorobę.

§ 68

1.      Do pierwszej klasy gimnazjum przyjmuje się:

1)        z urzędu – absolwentów szkół podstawowych zamieszkałych w obwodzie gimnazjum,

2)        na wniosek rodziców – absolwentów szkół podstawowych zamieszkałych poza obwodem gimnazjum, w przypadku gdy gimnazjum dysponuje wolnymi miejscami,

3)        na wniosek rodziców – absolwentów szkół podstawowych do klasy sportowej na podstawie odrębnych przepisów.

2.      W przypadku gdy liczba kandydatów zamieszkałych poza obwodem jest większa niż liczba wolnych miejsc, kandydatów przyjmuje się uwzględniając ich osiągnięcia edukacyjne tzn.:

1)        ukończenie szkoły podstawowej ze średnią ocen z zajęć obowiązkowych co najmniej 5,0;

2)        uzyskanie ze wszystkich zajęć edukacyjnych w świadectwie ukończenia szkoły ocen co najmniej dobrych;

3)        ocena zachowania wzorowa lub bardzo dobra;

4)        uzyskanie co najmniej 90% z maksymalnej liczby punktów za wyniki sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej;

5)        inne, dodatkowe osiągnięcia ucznia, wymienione w świadectwie ukończenia szkoły podstawowej.

3.      Laureaci konkursów o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, których program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej jednego przedmiotu przyjmowani są niezależnie od powyższych kryteriów, z zastrzeżeniem ust.1 pkt 2

4.      Kryteria i warunki rekrutacji do klasy sportowej oraz uczniów spoza obwodu gimnazjum do klas pierwszych podaje się do wiadomości kandydatów na stronie internetowej gimnazjum, nie później niż na 6 miesięcy przed terminem rekrutacji. Regulamin naboru stanowi załączniki do niniejszego statutu.

5.      Terminarz prac związanych z rekrutacją do gimnazjum określa każdego roku zarządzenie Mazowieckiego Kuratora Oświaty.

6.      O kwalifikacji kandydatów oraz podziale nowo przyjętych uczniów na oddziały decyduje komisja rekrutacyjna powoływana corocznie przez dyrektora gimnazjum spośród członków rady pedagogicznej.

§ 69

1.      Gimnazjum zapewnia przestrzeganie praw dziecka wynikających z  przepisów powszechnie obowiązującego prawa, zwłaszcza Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526; zm. Dz. U. z 2000 r. Nr 2 poz. 11).

2.      W związku z postanowieniem ust. 1 uczniowie gimnazjum mają w szczególności prawo do:

1)        wiedzy o przysługujących im prawach oraz środkach jakie przysługują uczniom w razie naruszenia ich praw,

2)        ochrony przed dyskryminacją oraz sprawiedliwego i równego traktowania przez organy szkoły i nauczycieli, zwłaszcza w ocenianiu postępów w nauce oraz zachowania,

3)        wszechstronnego rozwijania swoich zainteresowań i uzyskania wsparcia ze strony szkoły w tym zakresie,

4)        swobodnego wyrażania poglądów w sprawach dotyczących uczniów, w tym do bycia reprezentowanym w każdym postępowaniu przed organami szkoły,

5)        swobodnej wypowiedzi, w tym do poszukiwania, otrzymywania i przekazy-wania informacji oraz idei wszelkiego rodzaju, o ile nie uwłacza to godności i dobrom osobistym innych osób, a także zasadom moralności i porządku publicznego,

6)        zrzeszania się w organizacjach dopuszczonych do działania w szkole na podstawie przepisów prawa, a zwłaszcza w organizacjach harcerskich,

7)        ochrony przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie prywatne, rodzinne czy też korespondencję,

8)        ochrony, w czasie sprawowania przez szkołę opieki nad uczniami, przed:

       przemocą ze strony innych uczniów oraz osób trzecich,

       wszelkimi przejawami wyzysku naruszającymi jego dobro,

       narkomanią i innymi formami uzależnień,

9)        opieki medycznej, w tym zwłaszcza pierwszej pomocy pielęgniarskiej i świad-czeń profilaktycznych oraz poradnictwa i terapii pedagogiczno-psychologicznej,

10)    kultywowania wiary, zwyczajów lub języka przez uczniów, którzy należą do mniejszości etnicznych, narodowościowych lub religijnych,

11)    wsparcia materialnego, zgodnie z odrębnymi przepisami,

a ponadto prawo do:

12)    zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami oraz sposobami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,

13)    jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu ustalanych na podstawie znanych kryteriów, zgodnych ze szkolnym systemem oceniania,

14)    organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem szkoły,

15)    redagowania i wydawania gazety szkolnej,

16)    wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego,

17)    bycia członkiem samorządu uczniowskiego, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły,

18)    udziału w uchwalaniu regulaminu określającego zasady wybierania i działania organów samorządu uczniowskiego (także czynne i bierne prawo wyborcze),

19)    składania wniosków i opinii za pośrednictwem samorządu uczniowskiego we wszystkich sprawach szkoły, w tym w sprawach dotyczących realizacji wymienionych powyżej podstawowych praw uczniów,

a także do wszelkich innych praw wynikających z przepisów prawa oświatowego.

§ 70

Uczeń ma obowiązek:

1.      przestrzegania postanowień zawartych w Statucie i Kodeksie Gimnazjum nr 81 im. Profesora Witolda Doroszewskiego, a zwłaszcza:

1)        zachowywać się w każdej sytuacji, zarówno w szkole jak i poza nią, zgodnie z przyjętymi normami moralnymi, obyczajowymi, prawnymi i kulturalnymi,

2)        postępować zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dbać o honor i tradycje gimnazjum oraz tworzyć jego autorytet,

3)        dbać o piękno ojczystego języka, wystrzegać się wszelkich wulgaryzmów,

4)        okazywać szacunek nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły,

5)        podporządkowywać się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora gimnazjum, rady pedagogicznej i rady gimnazjum, a także poleceniom nauczycieli i ustaleniom samorządu uczniowskiego oraz samorządów klasowych.

2.      przestrzegania norm współżycia społecznego, a w szczególności:

1)        okazywać szacunek dorosłym, rodzicom, opiekunom i innym uczniom,

szanować godność osobistą, poglądy i przekonania innych ludzi,

2)        przeciwstawiać się przejawom brutalności i wulgarności,

3)        reagować na wszelkie formy przemocy i agresji stosowane w obecności ucznia wobec niego lub wobec innych osób,

4)        przeciwdziałać wszelkim przejawom nieodpowiedzialności i lekceważenia obowiązków szkolnych przez innych uczniów,

5)        zachowywać tajemnicę korespondencji i poufność rozmów,

6)        negować wszelkie próby zachęcania do korzystania z używek,

7)        stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, przeciwdziałać wszelkim przejawom brutalności, nieodpowiedzialności, zarozumialstwa, a także zapobiegać plotkarstwu i lizusostwu.

3.      regularnego uczestniczenia w zajęciach szkolnych, usprawiedliwiania w ciągu 7 dni nieobecności na zajęciach. W szczególnych warunkach wychowawca może uwzględnić nieobecność ucznia w terminie późniejszym. Nieobecności ucznia usprawiedliwiane są na podstawie zwolnień lekarskich lub pisemnego usprawiedliwienia wystawionego przez rodziców ucznia,

4.      przestrzegania obowiązujących w szkole zasad nieużywania w czasie zajęć edukacyjnych telefonów komórkowych i noszenia jednolitego stroju szkolnego według wzoru określonego przez dyrektora gimnazjum w porozumieniu z radą rodziców,

5.      punktualnego i systematycznego przychodzenia na zajęcia oraz aktywnego uczestnictwa w lekcji, przestrzegania przyjętego porządku na lekcjach, dokładania starań o wypełnianie wszystkich poleceń i wymagań nauczycieli, właściwego przygotowywania się do zajęć oraz uzupełniania braków wynikających z absencji,

6.      przestrzegania zapisów prawa wewnątrzszkolnego, a szczególnie regulaminów pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia (pracownie przedmiotowe, biblioteka, szatnia, zajęcia wychowania fizycznego itp.)

§ 71

1.      Uczniowie wykazujący szczególne uzdolnienia i zainteresowania mogą otrzymać zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki. Decyzję podejmuje dyrektor gimnazjum na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

2.      W gimnazjum wdraża się, we współpracy z rodzicami ucznia i instytucjami wspomagającymi szkołę, system wspierania rozwoju ucznia zdolnego, którego celem jest:

1)        objęcie opieką pedagogiczną uczniów zdolnych,

2)        stworzenie systemu działań nauczycieli na rzecz uczniów uzdolnionych pozwalającego na:

       szybszy rozwój uczniów zdolnych,

       wyposażenie uczniów w większy zakres wiedzy,

       uzyskanie przez uczniów wiedzy o wyższym poziomie trudności, zgodnie z ich poziomem rozwoju intelektualnego i poziomem uzdolnień,

       kształtowanie myślenia twórczego i rozwijania oryginalności,

3)        motywowanie uczniów do świadomego kierowania swoim rozwojem i wykorzystania oferty szkoły i instytucji pozaszkolnych,

4)        wspieranie przez rodziców rozwoju intelektualnego i społecznego dziecka oraz motywowanie go do samorozwoju.

§ 72

1.      Za rzetelną naukę i wzorową postawę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:

1)        pochwałę na forum klasy,

2)        pochwałę dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,

3)        list gratulacyjny skierowany do rodziców,

4)        dyplom uznania,

5)        nagrodę rzeczową.

2.      Za wybitne osiągnięcia w nauce i działalności społecznej, za dzielność i odwagę uczeń może być wyróżniony:

1)        Medalem Honorowym Gimnazjum nr 81,

2)        nagrodą specjalną rady rodziców dla uczniów kończących gimnazjum,

3)        uczestnictwem w wycieczce fundowanej z środków rady rodziców,

4)        wpisem do kroniki szkolnej,

5)        innymi nagrodami okolicznościowymi,

6)        wytypowaniem ucznia do stypendium Ministra Edukacji Narodowej, Prezesa Rady Ministrów lub Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy.

3.      Udział i zdobyte lokaty oraz wyróżnienia w konkursach wiedzy i igrzyskach sportowych. odnotowuje się na świadectwach szkolnych.

4.      Za szczególne osiągnięcia w nauce uczeń może otrzymać świadectwo z wyróżnieniem zgodnie z § 41 ust. 2.

§ 73

1.      Za lekceważenie nauki i innych obowiązków oraz naruszenie porządku szkolnego uczeń może otrzymać następujące kary:

1)        upomnienie wychowawcy klasy,

2)        upomnienie lub nagana dyrektora gimnazjum,

3)        zawieszenie prawa do udziału w imprezach klasowych i szkolnych,

4)        zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz,

5)        przeniesienie do równoległego oddziału,

6)        przeniesienie do innego gimnazjum przez kuratora oświaty.

2.      Dyrektor gimnazjum może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum w przypadku gdy zmiana środowiska wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia.

3.      Wniosek dyrektora, o którym mowa w ust. 2, następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, gdy uczeń:

1)        notorycznie łamie postanowienia prawa szkolnego, otrzymał kary przewidziane w statucie, a stosowane środki zaradcze nie przynoszą pożądanych efektów,

2)        zachowuje się agresywnie zagrażając zdrowiu i życiu innych uczniów,

3)        umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,

4)        dopuszcza się czynów łamiących prawo np. kradzieże, wymuszenia, zastraszanie

5)        zachowuje się w sposób demoralizujący, a w szczególności:

     używa alkoholu, tytoniu lub środków narkotyzujących na terenie szkoły,

     przebywa na terenie szkoły pod wpływem alkoholu lub narkotyków,

     wnosi alkohol do szkoły, rozprowadza narkotyki w szkole i poza nią.

4.      Uczeń, wobec którego podjęto decyzję o zastosowaniu kar, o których mowa w ust.1 może odwołać się do:

1)        dyrektora szkoły w przypadku decyzji wychowawcy w przeciągu 2 dni,

2)        rzecznika praw ucznia przy Mazowieckim Kuratorium Oświaty w przypadku decyzji dyrektora i rady pedagogicznej w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji.

5.      Od nałożonej przez wychowawcę kary, uczeń, jego rodzice lub przedstawiciele samorządu uczniowskiego mogą, w formie pisemnej, odwołać się do dyrektora szkoły w terminie 2 dni od uzyskania kary.

6.      Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem szkoły, wychowawcą i przewodniczącym rady uczniów, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami rady pedagogicznej i rady gimnazjum, rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia:

1)        oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie,

2)        odwołać karę,

3)        zawiesić warunkowo wykonanie kary.

7.      Od decyzji podjętej przez dyrektora gimnazjum w powyższym trybie, odwołanie nie przysługuje.

8.      O przyznanych uczniowi nagrodach lub o wszczęciu wobec niego postępowania dyscyplinarnego, wychowawca klasy powiadamia pisemnie rodziców (opiekunów) ucznia.

§ 74

1.      Szczegółowe zasady współżycia w szkole z katalogiem praw, obowiązków i odpowiedzialności uczniów reguluje Kodeks Gimnazjum nr 81 im. prof. Witolda Doroszewskiego. Gwarantem zasad w nich zawartych jest samorząd uczniowski wspólnie z dyrektorem gimnazjum.

2.      Propozycje zmian do praw i obowiązków ucznia mogą zgłaszać nauczyciele, rodzice i uczniowie.

3.      Proponowane zmiany wymagają akceptacji rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego.

4.      Do przestrzegania praw i obowiązków ucznia zobowiązani są zarówno uczniowie jak i nauczyciele.

§ 75

1.      Sytuacje konfliktowe między uczniem a nauczycielem, szczególnie dotyczące naruszenia praw ucznia, powinny być wyjaśnione i rozwiązywane w pierwszej kolejności, przy pomocy wychowawcy.

2.      Jeżeli zainteresowane strony nie rozwiążą konfliktu, mogą się odwoływać do pomocy innych organów szkoły (rady pedagogicznej, dyrektora, rady rodziców, rady gimnazjum, samorządu uczniowskiego).

3.      Odwołanie się do organów gimnazjum wymaga formy pisemnej lub ustnej do protokołu, składanej w sekretariacie szkoły; w protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi, imię, nazwisko zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy; sekretariat potwierdza złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszący.

4.      Wnoszone sprawy rozstrzyga się z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego, z udziałem wszystkich zainteresowanych stron, na zasadach negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania.

5.      W przypadku nie rozwiązania konfliktu na terenie szkoły, zainteresowane strony mogą odwołać się do Mazowieckiego Kuratorium Oświaty.

6.      W wyżej wymieniony sposób powinny być również rozwiązywane sytuacje konfliktowe między zespołem klasowym a nauczycielem lub rodzicami a nauczycielem.

7.      Dyrektor gimnazjum zobowiązany jest do przedstawienia radzie pedagogicznej ogólnych spostrzeżeń i wniosków dotyczących problematyki konfliktów i skarg, szczególnie w przypadku naruszenia praw ucznia.

ROZDZIAŁ VIII

RODZICE

§ 86

Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka wynikających z ustawowego obowiązku szkolnego należy:

1)        zapisanie dziecka do gimnazjum do końca marca roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 13 lat,

2)        zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,

3)        zapewnienie dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych.

§ 87

1.      Dla zapewnienia warunków osiągania jak najlepszych warunków kształcenia i wychowania uczniów konieczna jest współpraca rodziców z organami gimnazjum. W ramach tej współpracy rodzice mają prawo do:

1)        uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci,

2)        znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w klasie i szkole,

3)        dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny,

4)        znajomości wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nauczycieli gimnazjum programów nauczania oraz sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

5)        znajomości zasad oceniania zachowania uczniów,

6)        wsparcia w zakresie pomocy swoim dzieciom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,

7)        kontaktów z wychowawcą klasy i nauczycielami,

8)        porad pedagoga szkolnego,

9)        pomocy psychologiczno-pedagogicznej psychologa szkolnego,

10)    partnerskiego współdziałania i aktywnego wpływania, poprzez swoich przedstawicieli, na sprawy gimnazjum.

2.      Do obowiązków rodziców należy:

1)        wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem godności dziecka i nie zaniedbywać ich,

2)        poświęcać swój czas i uwagę nauce dzieci tak, aby wzmacniać wysiłki gimnazjum skierowane na osiągnięcie celów nauczania i wychowania,

3)        dbać o regularne uczęszczanie dziecka do szkoły, informować wychowawcę o przyczynach nieobecności ucznia na zajęciach, usprawiedliwiać nieobecność dziecka na piśmie w terminie 7 dni lub, w szczególnych przypadkach, w terminie późniejszym,

4)        utrzymywać systematyczny kontakt z wychowawcą klasy,

5)        informować wychowawcę o sprawach mogących mieć wpływ na naukę i zachowanie dziecka,

6)        zgłaszać wychowawcy lub dyrektorowi gimnazjum dostrzegane niepokojące zjawiska dotyczące szkolnego środowiska wychowawczego,

7)        angażować się, jako partnerzy, w działania gimnazjum, brać aktywny udział w wyborach i współdziałać w organach Gimnazjum nr 81.

§ 88

Dla zapewnienia warunków realizacji praw rodziców, o których mowa w § 87 ust. 1 gimnazjum

1)        organizuje wiosną każdego roku spotkanie informacyjne dla kandydatów na uczniów gimnazjum i ich rodziców (tematyka: założenia programowe Gimnazjum Nr 81, oferta edukacyjna szkoły, zasady rekrutacji);

2)        ustala kalendarz spotkań ogółu rodziców i nauczycieli. Ramowa tematyka tych spotkań to:

     wrzesień – organizacja gimnazjum, zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w roku szkolnym, dokumenty prawa szkolnego, prawa i obowiązki rodziców w gimnazjum;

     listopad – prezentacja standardów egzaminacyjnych, doradztwo zawodowe, procedury i warunki dostosowania form i warunków egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych dziecka;

     styczeń – wspieranie i doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców (prelekcja, szkolenie);

     kwiecień – prezentacja analiz zespołu diagnozy szkolnej w zakresie badania kompetencji uczniów oraz badania obszarów pracy gimnazjum;

3)        organizuje raz w miesiącu dzień otwarty, w godzinach nie kolidujących z pracą zawodową rodziców, w których obecni są w szkole wszyscy nauczyciele,

4)        do wiadomości rodziców podaje także dni i godziny dyżurów dyrektora, wicedyrektora, pedagoga i psychologa oraz harmonogram nauczycielskich dyżurów-konsultacji.

§ 89

            W przypadku szczególnie rażącego zaniedbywania obowiązków wobec ucznia przez jego rodziców i nie reagowania na wezwania szkoły dyrektor może wnioskować do sądu o:

1)        dozór kuratorski dla ucznia,

2)        umieszczenie ucznia w placówce opiekuńczo-wychowawczej,

3)        ograniczenie praw rodzicielskich.

 

 

 

Pokaż informacje o artykule

http://www.sp363.pl